Skip to main navigation Spring naar hoofd-inhoud Skip to page footer

Hij is voor mij de beste beeldhouwer aller tijden

Aangemaakt door Kees Oosting |

Michelangelo Buonarroti was een geniaal en begenadigd kunstenaar.

Michelangelo was een perfekt voorbeeld van een Uomo Universalis (universeel mens), de term die gebruikt wordt om een kunstenaar te omschrijven, die verschillende disciplines beoefende. Hij was schilder, beeldhouwer, dichter en architect. U kent hem hoogstwaarschijnlijk van de wereldberoemde Piëta in de Sint Pieter in Rome, van de plafondschildering in de Sixtijnse Kapel, of van David, die te zien is in Florence. Maar mijn favoriete kunstwerk van hem is zonder twijfel de Piëta van zijn hand, die in het Museo dell'Opera del Duomo in Florence te zien is. Dit beeld heeft hij gemaakt met de bedoeling, dat het later op zijn graf zou komen. Zover is het helaas nooit gekomen. Het is een bijzonder beeld. Ten eerste omdat Michelangelo hem onaf heeft gemaakt. Onbewerkt marmer vormt de achterkant van het beeld en eigenlijk zijn alleen de gezichten helemaal uitgewerkt. Als Michelangelo niet tevreden was over een deel van een beeld, of in dit geval de kwaliteit van het marmer, sloeg hij in woede delen van zijn eigen kunstwerken kapot. Zo ook met dit beeld. Het valt misschien niet direct op, maar Christus mist een been, die er nooit meer aan gekomen is. Leerlingen van Michelangelo hebben later het beeld wel gerestaureerd, maar niet het been. Ook hebben leerlingen later Maria toegevoegd. Dat is goed te zien, omdat Maria veel te klein is in vergelijking met de andere figuren in dit beeld.

Een Piëta is een beeld waar we de dode Christus zien die van het kruis wordt gehaald en op de schoot van zijn moeder Maria wordt gelegd. De twee mannen die hem van het kruis halen zijn Jozef van Arimathea en Nicodemus. Hier zien we maar één man die Christus van het kruis haalt. Hoogstwaarschijnlijk is dit Nicodemus, omdat het verhaal gaat, dat hij beeldhouwer van beroep was, wat past bij de voorliefde van Michelangelo voor het beeldhouwen. Het lijkt er ook op dat hij zijn eigen beeltenis heeft gebruikt voor het gezicht van Nicodemus. Eigenlijk wel een beetje arrogant, omdat het nu lijkt alsof Michelangelo Christus van het kruis heeft gehaald.

Michelangelo was een meester om emotie te laten zien in het koude, harde marmer. Het beeld is groot en staat in een aparte ruimte van het museum. Ondanks het witte en koude marmer word ik nog altijd geraakt als ik het beeld zie. Het slappe, dode en magere lichaam van Christus, bijna naakt en kwetsbaar, is prachtig weergegeven. In combinatie met de sterke Nicodemus, die Christus voorzichtig en met liefde in zijn gezicht van het kruis heeft gehaald, is voor mij de belangrijkste reden, dat de Piëta van Florence mijn favoriete beeld van deze grote kunstenaar is.

Terug naar overzicht
'Piëta' Michelangelo (1547-1553)
'David'
Sixtijnse Kapel
'Piëta'